Na ki az, aki kitalálja, hogy mi látható a képen? Neeem, ez nem helikopter... Ez kérem az autogyro. Vagy más nevein gyrokopter, vagy gyroplane.
Igen érdekes, és csábító szerkezet. A leghihetetlenebb benne az, hogy a főrotor nincs összeköttetésben a motorral. Szabadon forog. A légáramlás forgatja meg, és így termel felhajtóerőt. Bámulatos. Ráadásul nem is egy új ötlet ez, hiszen gyakorlatilag a helikopterek elődjével van dolgunk. Manapság pedig gyrokopterek százai - ezrei repkednek az égen - hobby célból. Kis helyen le és fel tud szállni, fordulékony, gyors. Létezik belőle nyitott és zárt kabinos is. Mi kellhet még a jó repüléshez? Ez a szerkezet annyival magával ragad, hogy a repülés iránti vágyamat szívesebben csillapítanám ezzel, mint egy ultrakönnyű kisgéppel.
Csakhogy Magyarországon élünk és nem mondjuk Ausztriában, Szlovákiában, Romániában, vagy számtalan másik országban, ahol vígan lehet repkedni ezekkel a gépekkel. A magyar légügy azonban gyakorlatilag nem ismeri, nincs kategorizálva, nem kaphat magyar lajstromot. Nincs oktatás, mert így oktatni sem lehet.
Utánaolvastam egy-két fórumon az engedélyezési eljárásnak. Van egy maroknyi srác, aki pénzt és időt nem kímélve próbálják átvinni a légügyön, hogy igenis, repülésre képes szerkezetről van szó. Az ez egyik srác kapcsolatba lépett az ELA spanyol gyártóval, hogy velük együttműködve érjék el, hogy a gyrokopterek magyar lajstromot kaphassanak. A bürokrácia hétfejű sárkánya ismét megmutatta magát. Aki kíváncsi részletekre, érdemes olvasgatnia ezt a topicot: http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9201559
Talán egyszer sikerül végigvinniük az ügyet, és megnyílik az út a magyar gyrorajongók előtt is. Addig is, tartsatok velem egy iskolakörre: