Kicsit elegem van már ebből a gázkérdésből. Meg a médiából is. A történet ugyebár valahol három hete kedődött mikor a derék orosz és derék ukrán felek kicsit összevesztek azon, hogy akkor ukrajna most megcsapolta-e a vezetéket vagy sem, meg hogy mennyiért is adná az orosz fél ezentúl a gázt Ukrajnának.
Már az elején kezdtek összekuszálódni a szálak. Azt sem nagyon lehetett érteni, hogy most ki milyen áron akarja. Ráadásul amennyire követtem a dolgot, az alkudozás nem is nevezhető annak. Elképzeléseim szerint az alku az, hogy ha akarok valamit venni 10 forintért, de csak 20 forintért akarja a másik odaadni, akkor megpróbálunk megállapodni valahol 10 és 20 forint között. Ezzel ellentétben itt az eladó próbálta felfele vinni az árat, a vevő meg talán lejjebb. A homokozóban folyó csata eredményeképpen szépen lassan kialakult Európában a hiány.
Itt kapcsolódik be a szuper magyar média a történetbe. Január 1 után a TV-ből és rádióból kb félóránként elhangzott, hogy hújúj gázválság van, de Magyarországra még nem érkezett kevesebb. Nagy ügy, akkor szóljatok ha majd kevesebb jön.
Pár napra rá feladták számomra a fizikai fejtörőt:
A Magyarországra szállított gáz mennyisége változatlan, csak a nyomás csökkent.
Namost számomra ez kicsit néphülyítés. Ha a gáz nyomása kisebb, akkor kevesebb gázmolekula kering egy adott köbméterben. Számomra ez azt jelenti, hogy egy adott csőszeletben tehát kevesebb gázmolekula van mint előtte, tehát a gáz mennyisége csökkent. Máshogy fogalmazva az adott idő alatt kinyerhető gáz mennyisége csökkent. Szóval véleményem szerint a nyomáscsökkenés = mennyiségcsökkenés.
A "Válság" hamar elérte a munkahelyemet is, amikor bevezették a második szintű korlátozást. Mondták is bent, hogy most mindenki szépen menjen haza, vigye a gépét, határozatlan ideig otthonról evezünk a gályában. Ez volt szerdán. Még aznap este kaptunk egy e-mailt, hogy várhatóan hétfőn helyreáll a munkarend. Csütörtök reggelre feloldották a korlátozást, így aztán gyakorlatilag sok-sok ember tök feleslegesen cipelte haza és vissza a számítógépet, ráadásul biztos vagyok benne hogy a produktivitás is a megszokott szint alatt volt abban a két napban. Kérdés számomra továbbá, hogy mi a francért kellett szerdán elrendelni a korlátozást, ha azt csütörtök reggel feloldják. Ennyit nyertünk vele? Vagy utána habzsidőzsi van, hogy a szomszéd államoknak is tudunk belőle adni? Ne értsen félre senki, nem sajnálom tőlük, sőt, örülök hogy tudunk adni. De akkor mi értelme volt a korlátozásnak?
Aztán jött a huzavona, aminek talán még most sincs vége. Megy a gáz, hopp mégsem megy. Az ukránok miatt van ám! Az ukránok meg azt mondják, hádeháde az oroszok nem küldik. Mi meg találjuk ki hogy ki hazudik, kinek piros a tenyere.
És ezt nem tudom hanyadszorra csinálják már. Most megint úgy néz ki, hogy jön a gáz. De már várom a délutáni hírt, hogy mégsem.
Ez az egész azért is felháborító, mert bioházat, zöldházat szeretnénk építeni. Jó lenne ha ez a kis csata a homokozóban ráébresztene Magyarországon embereket arra, hogy talán jobb lenne ha támogatnák a zöld építészetet, ahelyett hogy ahol tudnak keresztbe tesznek neki. Magyarországon egy környezetbarát házat jóval macerásabb felépíteni mint egy hagyományosat. És nem a technológia, hanem a bürokrácia miatt. Van itt széndioxidkvóta meg minden, de akkor miért tesznek keresztbe a környezetbarát technológiáknak? Nyugaton orrba-szájba támogadják az összes zöld megoldást.
Ott van pl. a Bontino elektromos autó esete. Relatíve kevés pénz hiányzott a gyártás beindításához, de állambácsi nem adott támogatást, mondván, hogy a "találmány nem termel energiát". Hülye indok. Nyilván egy jármű inkább fogyasztja, csak nem mindegy mennyit. Így aztán a Bontino team kiruccant Ausztriába, ahol tárt karokkal, üzemcsarnokkal és adókedvezménnyel várták őket. Ott folyik a gyártás. Azóta Németország - Svájc - Ausztria területéről 10.000-es nagyságrendben érkeztek rendelések az autóra.
Van még mit tanulni odafönt. Csak kérdés hogy hány gázvita kell ahhoz, hogy kicsit nyugat nyomába szegődjünk.